Spartaanse achthonderdjes

Maandagavond trainingsavond. Het is de avond van de korte tempo’s. Alhoewel, kort…. Tien maal achthonderd stond op het programma. Eerst liepen we vanaf de Laan van Poot naar het Zuiderpark. Eerst daar – we hadden toen al een half uur gelopen – gingen we wat rek- en strekoefeningen doen. Ondertussen ging Rutger langs met een zak nootjes, die hij even tevoren bij enkele Turkse of Marokkaanse picknickende vrouwen had gebietst. Of geleend, liever gezegd, want na het uitdelen kregen de dames de zak netjes terug.

Vervolgens het eigenlijke programma. We gingen op de baan bij Sparta trainen, omdat ‘onze eigen’ sintelbaan aan de Laan van Poot nog niet gereed is. De eerste twee achthonderdjes legden we op weg naar de baan af, op de ringweg van het Zuiderpark. Een – op het oog Pakistaanse – man liep een eindweegs met ons mee, het bleek een ‘snelle’. Hij kon vrij gemakkelijk met de voorsten – Rutger, Helmie en Mike – mee, die gingen toch al gauw in een tempo van tussen de 2.45 en 3.00 minuten per 800 meter.Op de baan zagen we ook andere Haag-atleten (de ècht goede, zoals Rimke de Groot en Robert Bal) bezig met hun trainingsprogramma. Tien maal achthonderd dus. De eerste vier, vijf ging ik nog vrij gemakkelijk mee, in 3.16 of daaromtrent. Maar daarna liepen de tijden snel op, eerst 3.20, 3.26 en 3.30. Bij de zesde al besloot ik niet meer mee te doen, bij de zevende liep ik alleen de laatste driehonderd mee met André. De benen gingen flink verzuren, de adem zat hoog in de keel. Toen Arie en Henk besloten om terug te keren naar de baan, ging ik met hen mee. Kwam mooi uit, bovendien had ik redactievergadering. Eenmaal terug bij de Laan van Poot, keek de een na de ander op zijn horloge en kregen we opmerkingen in de trant van: “Nou pas terug?!” En dat terwijl wij eerder zijn afgehaakt. Maar ongelijk hadden de commentatoren niet, al met al waren wij bijna twee uur op pad.

De rest van de week hou ik mij wat rustiger, die tien kilometer Beach Run en de tempotraining van deze maandag volgden elkaar wel erg snel op. Maar niet forceren. Ik ben per slot van rekening ook geen twintig meer…..

No Responses Yet

  1. Oké Fred, je bent geen twintig meer (ik overigens ook niet!), maar je kon in het begin nog mooi meekomen!! Het was ook wel een zeer intensieve en “uitzonderlijke” lange training, maar je kunt wel zeggen dat we flink wat gedaan hebben. Is ook goed voor de tempo-vastheid. Ik was gisteravond ook best moe. Ondanks dat nog toegezegd iets over onze halve marathon belevenis in Vlieland te schrijven. Probeer deze week een stukje naar jou te sturen. Groetjes en werk ze vandaag op OCenW. Zal ik dat doen bij de “tegenoverbuur”!! 😛

  2. Fred,
    Het was een pittige training, maar ik heb lekker gelopen op de baan van Sparta. Op het eerste achthonderdje een realistische tijd (3.21) gelopen en deze daarna negen maal herhaald. Ik heb geprobeerd om je nog op sleeptouw te nemen, maar helaas. Neem vandaag maar een rustdag. Dat doe ik ook.
    Groet, André
    😕

  3. André,
    Dat is altijd het probleem: in het begin denk je een realistische tijd te lopen, totdat je tegen de man met zijn onafscheidelijke hamer aanloopt. Dan besef je dat die tijd misschien toch niet zo realistisch was als het aanvoelde….

  4. Beste Fred, je nadert nu toch duidelijk het doel. Je moet altijd blijven meten met je klokje en hoofdrekenen. Plan, do, check, act zogezegd. Deze training was één van de zwaardere in de voorbereiding op de Berlinmarathon. En dan nog gebaseerd op diegenen die zesmaal per week trainen. Als je de marathon niet loopt doe je geen tien sessies, maar zes of zeven. Doe dat dan wel in een reeël tempo naar je vermogens van dat moment. Voor wat betreft het gewenste tempo waren er twee ingangen. Of het 10km-tempo zoals het schema ook aangeeft of je Yasso-800 zijnde je huidige marathontijd in uren omgezet naar minuten. Zowel via de ene methodiek als de andere kom ik voor jou uitgaande van een 10km in 44 tot 45 minuten op ca 3.30 tot 3.35 per 800m. Een beetje technisch misschien, maar het is wel het soort huiswerk dat je voor een training even moet doen. Toch blijf ik van je houden. 8)

  5. Wat een ingewikkeld verhaal Ton. Zeker ook een gediplomeerd trainer. Maar het eindigt met een positef statement voor Fred en zo hoort dat ook.
    Petje af voor de heren en dame die de 800 m. binnen de 3 min. afraffelen…..de vorm druipt er van af.

Leave a comment