Backpacker?

Vanavond heb ik buiten verwachting heerlijk getraind. Als een trein. En dat ruim 100 minuten lang, inclusief inlopen en oefeningen. Ditmaal weer bij Groep Ton W, die ditmaal bestond uit Helmie en Mike (teruggekeerd van een succesvolle Matterhorn-loop annex wandelvakantie), Ton W. zelf en Ralf, Ton H., Peter R. en André T. Laatstgenoemd drietal had nog wel meegedaan aan de Bradelierloop, het was heel warm en zwaar, zeiden ze.

De Matterhorn: niet al te veel vals plat…

Er stond een duurloop op het programma met daarin twee series van 5 x 30 seconden snel. Seriepauze 10 minuten. We gingen via het Westduingebied naar Kijkduin, van daaruit langs de Puinduinen, Ockenburgh en een stukje Madestein, daarna via de nieuwe villawijk-in-aanbouw weer terug naar landgoed Ockenburgh. Daar bogen wij even voor natuurreservaat Solleveld – waar de heide momenteel in bloei staat – naar rechts af. Tot slot weer een stukje Wijndaeler(puin)duin op en via Kijkduin en Westduinen weer terug naar de baan. Een welbekend maar altijd mooi en afwisselend parcours met deels verharde weg, deels bospaden en stukjes grasland.

Saillant detail: ik liep de hele tijd met mijn rugzak(je) op, de kantine was al dicht en zo zwaar was-ie niet. Bovendien suggereerde Ton even daarvoor – schertsenderwijs – om de rugzak mee te nemen, staat wel stoer. En of het nou door die rugzak kwam, of door de weerstandsthee die ik vooraf had gedronken, geen idee, maar ik liep steeds met de kop mee, zelfs bij de versnellingen. Het waren wel korte versnellingen, dus durfde ik dat risico wel te nemen…

Het rugzakje werd na enige tijd overgenomen door Ton W., daarna door Peter R en vervolgens André T. Zij wilden weleens weten hoe dat zat, want ik had wel héél snel gelopen voor mijn doen. Zou ik rare pillen hebben geslikt? Of was er een ingenieus systeem in de rugzak aangebracht van waaruit – bijvoorbeeld via een ruggeprik – rode bloedlichaampjes in het lichaam van de loper werden gebracht? Nee, niets van dat al: een handdoek, droog t-shirt, een dun loopjackje, sleutelbos en vijf euro, dat was het zo ongeveer.