Legendes (de dames)

ZandGisteravond heb ik amper een half uurtje gelopen. Het voelde niet zo makkelijk aan, de benen zijn niet helemaal uitgerust maar ik hield het ook bewust rustig. Misschien zit er ook veel moeheid in mijn lijf: de laatste tijd slaap ik erg kort, wat minder te maken heeft met de zomertijd dan met mijn eigen ‘zomer-ritme’. Dat houdt in dat ik ‘s avonds niet al te vroeg naar bed ga (rond middernacht) maar toch alweer tegen vijf uur wakker ben (vandaag zelfs om vier uur!), en mij dan niet meer kan ‘omdraaien’ om het laatste stukje nachtrust mee te pikken. Voordeel is dat ik er vroeg op uit ga en ook erg vroeg op kantoor ben, nadeel is dat ik er meer dan eens ‘s middags ‘doorheen’ zit, na bijna een hele dag achter de PC is het een enorm gevecht om wakker te blijven. Dan ga ik maar wat lopen, de zoveelste koffie halen, enzovoorts. Of iets eerder naar huis maar zoals bekend wordt daar in onze van werk-ethos doortrokken maatschappij altijd een beetje vreemd tegenaan gekeken, ook al ben je nòg zo vroeg begonnen. Gelukkig slaap ik op de terugweg in de trein altijd wel een kwartiertje, zodat ik ‘s avonds weer het mannetje ben.

Deel 2 van de legendes!

Tegenwoordig lopen zeer veel vrouwen hard, veel meer dan – pakweg – dertig jaar geleden. Dat hangt waarschijnlijk samen met de gezondheids- en bewegingscultus die door ons land waart. Vroeger zag je veel minder vrouwen deelnemen aan een wedstrijd- of prestatieloop. Wanneer je destijds als vrouw opviel door bijzondere loopprestaties, dan was je naam gevestigd. Vandaar dat het aantal beroemde marathonloopsters op de vinger van één, nou vooruit twee handen te tellen zijn.

De grootste naam ‘uit mijn tijd’ – in het Westen althans – was ongetwijfeld Grete Waitz, ze won diverse malen de New York Marathon.

Andere namen die mij te binnen schieten: Joan Benoit, Rosa Mota, Paula Radcliff (uiteraard), Uta Pippig, en in Nederland Carla Beurskens, Anne van Schuppen, Marja Wokke, Tegla Laroupe, Lornah Kiplagat… Bij het ‘joetjoeben’ kwam ik ook onderstaand filmpje tegen, daar zien we die andere grootheid, Joan Benoit, in een haar zeer kenmerkende stijl.