Lenteboden

Vanavond gaat er weer getraind worden. Rustig-aan natuurlijk want er moet nog hersteld worden van de marathon. Het is niet dat ik momenteel onvoldoende beweeg: met name het fietsen naar en van het station bevalt mij buitengewoon, als het even kan blijf ik dit het hele seizoen doen. Het hele jaar zelfs, tenzij het noodweer is of ijzelt.

Gisteren ging ik via een omweg naar huis, via Madurodam en de Waterpartij. Gaandeweg zie je dat de bomen, jonge exemplaren en struiken het eerst, zich in een groen waas hullen. Nog even, en alles groeit en bloeit weer uitbundig.

In mijn tuin, vooral bij en in de vijver, wordt het voorjaar al uitbundig gevierd. Dat zie je bijvoorbeeld aan het koppeltje hierboven. Toch grappig: wanneer mevrouw kikker tegen haar man zegt: "Je kan mijn rug op", betekent dat iets heel anders dan wanneer uw vrouw of vriendin dat zegt…

Img_7636Img_7638Img_7635_2Maar niet alleen de kikkers, ook de padden vieren bruiloft. Ik heb de typische eiersnoeren al gezien in de vijver. En dan zijn we er nog niet: ook de kleine salamander laat zich regelmatig zien, ik schat dat er heel wat in de vijver zitten. Soms heb je geluk en zie je zo’n mannetje ‘baltsen’. Hij stelt zich dan met wapperende staart voor het vrouwtje op, net zo lang tot het vrouwtje haar eitjes afzet die door de zaadpakketjes van het mannetje worden bevrucht. Hoe dat eruit ziet kan ik het beste laten zien aan de hand van het onderstaande filmpje.

Img_7605_3Img_7613Ook staan de dotterbloemen aan de rand van de vijver op springen, met de pasen wordt dat één gele bloemenpracht. Maar ook andere bloemen zoals de tulpen, blauwe druifjes en narcissen staan nu bijna in volle bloei.

Maar niet alleen op de vierkante millimeter van mijn tuin, overal dringt het voorjaar zich op. Zo ook in Hilversum. Maandag maakte ik met collega Wieteke een ommetje in de lunchpauze en werden we op deze taferelen in de kinderboerderij getracteerd. Nog meer lenteboden! Aaaaaach…..