Over bloemetjes, vogeltjes en jarige lente-kinderen

Ik was vanmorgen vroeg uit de veren en heb mij meteen in de juiste kledij gestoken voor een kort loopje annex wandeling. Het moest wel richting natuur, want juist in de schemering waan je je dit seizoen in gebieden als Meer en Bosch in één zinderende vogelvolière.

Img_7686Img_7691Img_7688Img_7694Img_7696 Meer en Bosch heb ik ditmaal echter rechts laten liggen en ben doorgelopen naar de fraaie landgoederen Ockenburg, Leyenhove en het Hyacintenbos. De boshyacinten zijn er nog niet, althans het groen is er wel maar de bloemen nog niet. Nog een week of twee wachten. Wel was het een mooie wandeling, zo in de vroegte loop je totaal alleen, in de anderhalf uur durende wandeling ben ik geen mens tegengekomen. En van alle kanten vogelgezang, het fluit, zingt en twittert door elkaar: vinken, koolmezen, roodborstjes, tjif-tjafs en zo nu en dan – en hier en daar – het geroffel van een bonte specht.

Op de terugweg ging ik bij Meer en Bosch wederom linksaf en heb bij C1000 een pak muffindeeg gekocht (die liggen inmiddels te dampen in de oven). Leuk om mee te nemen straks, naar mijn vader. Want vandaag, op Goede Vrijdag, worden tevens twee verjaardagen gevierd, van mijn vader (hij wordt 92) en van mijn buurvrouw Wilma, die Sarah gaat zien. Wij gaan bij beiden op visite.

Img_7674Img_7676Img_7675Img_7677Img_7678Over de dag van gisteren kan ik kort zijn: het was een relax-dagje, beetje gefietst, beetje gewandeld, beetje gewinkeld. En zelfs een beetje geschilderd, al mag dat geen naam hebben. Overal in tuinen, parken en zelfs langs de straat zie je bloemen staan. Zoals de tulpen in ons voortuintje. Nu even kieken want over een paar dagen zijn ze weer verdwenen.

Img_7717Update: inmiddels zijn wij bij vader op bezoek geweest. Op de fiets, want vandaag is de eerste dag met ècht zomerse temperaturen, en nog een strakblauwe lucht ook. Naast wij drieën was Mary, een vriendin van mijn vader, er ook. Nadat iedereen vertrokken was bleef ik nog even zitten. Op dat moment kwam een van de hoofdverzorgsters binnen die mijn vader een mooie bos bloemen offreerde. Weer even later kwam iemand die het middagmaal en een grote slagroomtaart bracht. Daarvan mocht ik de helft meenemen.

Img_7720Img_7723Img_7724Img_7728Het was goed toeven in de tuin. Inmiddels begint het iets te bewolken, maar tot een uur of drie heb ik toch in de volle zon gelegen. Ik heb er zelfs nog even aan gedacht om naar het strand te gaan, maar dat vond ik iets teveel gedoe.

Enkele vijverbewoners, vrij schuwe dieren doorgaans, heb ik sluipenderwijs benaderd en op de plaat gezet. Een van de twee à drie rusteloos rondzwemmende en ‘blaffende’ mannetjespadden, en het mannetje van de kleine watersalamander.

Wilma’s party

Img_7735Img_7756Img_7760Img_7766Img_7752‘s Avonds was het verjaardagsfeest van onze directe ‘buuf’ Wilma, die op dezelfde dag Sarah heeft ontmoet. Dat zou je niet zeggen, en dat is nu eens geen beleefdheidsfrase. Het was best druk en gezellig. Haar beide dochters hadden een kennis-quiz samengesteld met dertien vragen over Wilma. De winnaar of winnares stond een speciale prijs te wachten, dat bleken vier kussen van de jarige te zijn. Nee, ik viel niet in de prijzen maar het aantal behaalde punten viel niet tegen.

Volgende actie: De Keukenhof, nu eens met de bus!