Historische beelden Marathon Amsterdam

Marathon Amsterdam 1982 001  Marathon Amsterdam 1983 001 Uitslagen Marathon 1980-pagina 3 001 Uitslagen marathon amsterdam 1980 001 Na een beetje bijgekomen te zijn van de hectiek die de Amsterdam Marathon 2010 kenmerkte (tienduizenden deelnemers en hun aanhang), misschien wel aardig om wat schaarse herinneringen van vroegere edities op te halen.

Dat kunnen niet veel anders dan persoonlijke herinneringen zijn, vastgelegd in enkele foto's en een gestencilde uitslagenlijst van de Internationale Marathon Amsterdam op 26 april 1980. Toen werd de marathon nog in het voorjaar gelopen maar sinds de Rotterdam Marathon de hoofdstad heeft ingehaald wat populariteit en status betreft, is dat de voorjaarsmarathon geworden en Amsterdam de najaarsmarathon. Tenminste, ik denk dat het zo is gegaan.

Grappig, zo'n lijst, ziet er voor hedendaagse begrippen verre van gelikt uit. Integendeel, het is een op het oog uitgetypte lijst, vermenigvuldigd door IBM Kopieerservice. Dat kon toen nog, want er waren maar 433 deelnemers! Maar wel een interessante lijst, want met die marathon heeft Gerard Nijboer geschiedenis geschreven door de snelste tijd ooit op de marathon te lopen, 2.09.01.  Dat zou vandaag de dag, anno 2010, internationaal gezien een matige tijd zijn. Zelf liep ik als enthousiaste trimmer (zo werden recreatieve lopers toen nog genoemd) in diezelfde marathon 3.01.37, mijn snelste ooit.

Ook de jaren daarna heb ik een paar keer de marathon van Amsterdam gelopen, één keer wilde ik onder die vermaledijde grens van drie uur en dat leek te gaan lukken, tot na het dertig km punt. Toen liep de tijd flink op en dat gaf zo'n klap dat ik helemaal kapot ging. Ik ben toen uitgestapt en ben in de 'bezemwagen' gaan zitten. Uitstappen deed ik nooit dus ik zat er flink doorheen, mentaal en fysiek.

Ik weet niet of het in 1982 of 1983 was, laten we het voor het gemak op 1983 houden. Hoe dan ook heb ik van beide marathons nog een foto weten te achterhalen. Op de foto van 1982 loop ik achter Wim van Vilsteren van onze vereniging. Hij is nu 70 plus en loopt niet langer hard, maar wandelt stevig door.

13 Responses

  1. Geweldig mooie foto’s !!!

  2. wooww!! volgens mij heb jij 100 schoenendozen vol foto’s. Superprenten!!
    Iets anders: lees dit eens Fred: ook jij mag niet ontbreken!! http://voorthuisracing.web-log.nl/mijn_weblog/2010/10/5-jarig-jubileum-webloggerslopen.html

  3. Wanneer komt er een hardloop museum!

  4. Ronald, ik heb mij al aangemeld! Dat is uiteraard niet te missen!

  5. Heel gaaf die herinneringen en de bijbehorende foto’s.
    Alles weer in orde na zondag?

  6. John, dank het gaat weer goed met me, al merk ik dat ik onwillekeurig op gelijksoortige symptomen let.

  7. In die tijd moest ik zonodig voetballen. Waarom? Ik weet het niet het was nou eenmaal zo!

  8. Wat leuk die foto’s en zulke lijsten kun je je nu niet meer voorstellen, maar jij was wel 165e!!!

  9. Het blijft geweldig die oude doos foto’s !!!

  10. 3.01 … da’s een hele mooie tijd voor een trimmer.

  11. Er was toen ook al een R. Meijer die onder de 3 uur liep… zie zelfs nog een Energier staan, die ik niet ken.. Leuk om te zien zeg… je had toen al begeleiding op de fiets 😉

  12. Jij bent voor mij (de eeuwige 3:02 man) een lichtend voorbeeld dat bewijst dat je nog heel lang een tevreden loper kunt zijn zonder die grens van drie uur te hebben geslecht.

Leave a Reply

