Chocola

Het is de laatste dagen wat rustig op web-log gebied. Het zijn ook typisch van die dagen waarvan je denkt: hoe maak ik hier chocola van? Trainen doe ik momenteel nauwelijks meer vanwege het dagelijkse ziekenhuisbezoek aan mijn vader (dat krijg je, als enig direct familielid: het gaat trouwens weer een stuk beter met hem), dus weinig trainingsverhalen. Over het werk valt ook niet veel te melden. Of het moet het telefonisch interview met CDA Kamerlid Joop Atsma zijn over het mediabeleid, maar daar rust een embargo op.

Maar moet je dan chocola maken van een web-log, kun je je afvragen. Nou ja, eigenlijk wel. Nu wel tenminste. Ruim een jaar geleden ben ik met webloggen begonnen omdat een vriendin van ons dat ook deed – en nog doet. Ik kreeg al snel de smaak te pakken. Mijn belangrijkste reden was om de dingen die je dagelijks meemaakt op te slaan, als in een dagboek. En dat had weer te maken met het feit dat ik de neiging had te vergeten wat ik de vorige dag, laat staan de vorige week, had gedaan of meegemaakt. Vooral als je ouder wordt krijg je daar last van. En ook kan zo’n weblog als een ‘opgeleukt’ trainingslogboek fungeren. Of, zoals later bleek, als een platenarchief, met zelfgeschreven recensies. IJdelheid – of exhibitionisme, hoe je het noemen wilt – was dus niet mijn primaire drijfveer. Maar toch: van lieverlee krijg je een publiek(je). Dat is logisch: ook al maak je geen reclame voor je web-log, je schrijft ook over sport (trainingen), uitstapjes, verenigingsactiviteiten, muziek, theater enzovoorts, een en ander gelardeerd met foto’s. Het ligt voor de hand dat er mensen van die groep(en) – ‘vanuit die onderscheiden sociale contexten’ – zijn die je weblog komen bezoeken. Sommigen keren nog eens terug, anderen zijn trouwe bezoekers en komen meermalen per week op bezoek, misschien even vluchtig ‘checken’ of stukjes lezen. Er zijn er bij die zelf ook een weblog beheren, daar ga ik ook regelmatig kijken. Zo bouw je een virtuele kennissenkring op, waarvan ik de meesten echter ook lijfelijk (nou ja..) ken.Maar de komende dagen en weken staan er weer een paar leuke dingen op het programma. Steekwoorden: Drang, Maasdijk, Mondriaan, Sanne Wallis de Vries, Festival Mundial. Ik gaf het al aan: probeer dáár maar eens chocola van te maken!