Crossing Border

Gisteravond was de openingsavond van het jaarlijkse Crossing Border Festival, voor de tweede keer in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag.
Op de openings- en slotavond na, speelt het festival zich af in diverse (ca. acht) zalen in het gebouw.

Het spits werd afgebeten met de Grote Poetry In Motion Show, een combinatie van beelden, dans, rockmuziek en gedichten van Marc Boog. Leuk idee, maar zelf vind ik een gedicht het beste tot zijn recht komen als het ‘sec’ voorgedragen wordt, zonder toeters en bellen. Er waren ook schrijvers die uit eigen werk voordroegen zoals de Britse Helen Walsh en de Vlaamse schrijfster Annelies Verbeke. Zeer hilarisch, vooral de laatste. Ook was er een ‘low profile’ optreden van zangeres Scout Nibblet, die qua stem wel enigszins aan P.J. Harvey deed denken. Ze begeleidde zichzelf op gitaar en later ook op drums.

Hoogtepunt van de openingsavond was echter Lambchop en de film Sunrise.Lambchop is een bijzondere groep, meer een orkest eigenlijk, uit Nashville. Iedere plaat die de groep opneemt klinkt volledig anders dan zijn voorganger waardoor hun muziek zich moeilijk laat omschrijven. Zo gaat dat met muzikanten van wie de muziek lastig te classificeren is, zij krijgen het stempel ‘avant garde’ opgespeld. Ook erg avant-gardistisch in zijn tijd was F.W. Murnaus film Sunrise – A Song of Two Humans uit 1927. Het verhaal gaat over een man die op het platteland woont en door een vrouw uit de grote stad verleid wordt met haar mee te gaan. Zij adviseert hem zijn echtgenote te verdrinken. Het begin van een verhaal vol drama, maar alles loopt uiteindelijk goed af. De film is uitgegroeid tot een klassieker in het silent film genre. Op uitnodiging van het San Francisco Film Festival werd Lambchop gevraagd een soundtrack te componeren voor deze (cult)film. Dat werd op deze avond live uitgevoerd. De muziek en de donkere zang van frontman Kurt Wagner – een mix van Tindersticks en Giant Sand – paste naadloos bij de beelden. Indrukwekkend.

Leave a comment